Biografie

Autobiografie, quasi, in briefvorm

januari 2015 (bijgewerkt juli 2016)

Ha Mathijn!

10359180_762419193793004_763473084_oWeet je nog dat je in Dordrecht woonde en op  de woensdagmiddagen naar muziekschool De Rank ging? En niet veel later naar pianoles bij mevrouw B.? Het viel mij toentertijd op dat je niet echt heel precies de opgegeven stukjes naspeelde…blijkbaar was je te eigengereid voor ‘lesjes’. Maar misschien is dit niet wat je bedoelde toen je mij verzocht een biografie te schrijven, is het wel? Ik wil het best proberen hoor, de loftrompet uitschuiven en roeptoeteren over je muzikale prestaties. En natuurlijk kan ik ook wel ‘het verhaal achter den artiest’ uit de duim zuigen. Ik was immers overal bij, dus de mensen kunnen mij op mijn woord geloven. Alle biografische informatie komt immers uit de eerste handDaar gaan we:

“De al ruim twintig jaar in Utrecht woonachtige Mathijn den Duijf is altijd op zoek geweest naar het waarachtige en authentieke in de muziek. De zoektocht begon al in de jaren zeventig van de vorige eeuw toen de kleine Mathijn tussen de poten van papa’s piano doorkroop wanneer deze zijn romantische repertoire speelde. Thijntje wilde goed kunnen horen wat daar allemaal voor moois aan de hand was.”

En, vind je het wat? Of verwacht je meer vuurwerk van mijn hand? Vooruit ik gooi er meer bombastiek tegenaan:

“Rasmuzikant Mathijn had als bandlid van bekende formaties al op ieder relevant festival- en clubpodium in Nederland gestaan voordat hij besloot een eigen project te starten. Niet uit onvrede met deze belangrijke groepen, maar omdat hij de begeerte voelde te laten horen wat hij bedoelt met muziek. Mathijn had en heeft er iets in uit te drukken, iets persoonlijks.”

Ok, nu heb ik geschreven op de manier waarvan ik denk dat jij het waardeert…maar… jij zegt altijd ‘denk zelf’ en daarmee bedoel je volgens mij ‘volg je eigen stem’. Goed, ik ga het nog een keer proberen en nu met mijn eigen stem:

“In 2011 is Mathijn begonnen te werken aan een eigen album. Het idee: Een verzameling liedjes en instrumentale stukken, die deels al gecomponeerd waren en deels nog ‘gevonden’ moesten worden in de muzikale carrousel van het universum, vastleggen op de gevoelige band en vervolgens persen op vinyl. De eerste stap was het benaderen van door hem bewonderde muzikanten uit zijn muzikale nabijheid. Als producer heeft Mathijn immers aan diverse belangwekkende albums uit de nederlandse muziekgeschiedenis meegewerkt en al doende maakte hij kennis met krachtige muzikale persoonlijkheden. De geboorte van een muzikale bijzonderheid, zo redeneert Mathijn, kan alleen maar ontstaan uit de bevruchting van een muzikaal idee door creatieve entiteiten ofwel muzikanten van vlees en bloed. Zodoende kwamen Edwin, Bartho, Lucas, Evert, Sam, Janos, Jasmijn, Erwin, Morris, Matthijs, Koos en Cordula bij elkaar in Mathijns studio om zijn liedjes te verrijken met hun unieke talenten, ja om zijn liedjes leven in te blazen.”

Hm, denk je dat er nog iemand is die dit volgen kan? Waarom gebruiken we sowieso de geschreven taal om iets te vertellen dat gehoord moet worden? Enfin, misschien moet ik wat meer concrete informatie geven over wie je bent, wat je gedaan hebt en wat je denkt te gaan doen. Ik weet het natuurlijk allemaal wel, kijk maar:

“Liedjesschrijver en muziekproducer Mathijn den Duijf presenteert zijn debuutalbum ‘Duijf’. Op het album vindt men een tiental nederlandstalige liedjes en deze zijn muzikaal omlijst door topmuzikanten uit den lande. In de voorgaande jaren was Mathijn vooral muzikant en producer ten behoeve van andermans projecten. Nu echter baant hij zich een weg door het nederlandse muziekveld met zijn eigen muzikale creaties. De liedjes zijn eerlijk, authentiek en waarachtig. Ook wanneer zij liegen, ergens op lijken en dubbelzinnig zijn.”

Zie je, ik kom op stoom he? Daarom nog wat meer essentiële informatie over je project:

“Met zijn liedjes wil Mathijn de luisteraar in de eerste plaats een esthetische ervaring schenken. De liedjes zijn -in de meest pure vorm- uitingen van zijn ‘ik’ en beogen niet meer of minder dan dat een toehoorder er door bewogen wordt. Het door irritatie gedreven schuifelen op den stoel of het meetappen van de voeten op het ritme zijn hier twee voorbeelden van. De grote diversiteit aan instrumenten speelt een belangrijke rol, want de mandoline, de piano, de hoorn, de meisjesstem, het drumstel, de marimba, de gitaar, het orgel en de saxofoon, zij hebben allen hun speciale resonanties welke de mens op aldus  specifieke manieren in beweging zetten.”

Zie je, ik begin nu echt op jou te lijken met deze ‘mooischrijverij’…een laatste poging nu om nog wat eerlijke en bruikbare biografische gegevens neer te pennen:

“Mathijn den Duijf (Dordrecht 1971) woont in Utrecht en is na het afronden in 1997 van zijn studie Muziekwetenschap actief (geweest) als goochelassistent, straatmuzikant, reparateur van muziekinstrumenten, pianist , muziekproducer, studio-eigenaar, basgitarist, muziekcoach, professioneel muzikant, dilettant muzikant, gids in Kytopia.”

Mwah, een beetje droog he, een opsomming van ‘waarheden’? Je wilt vast ook dat ik opschrijf waar je allemaal gespeeld hebt. Welnu, ik vind het een beetje ongepast zo’n verplicht ‘optreedlijstje’ in een waarachtige biografie. Zullen we dat dan maar in het archief laten vergelen? Wat ik nog wel wil vermelden is het volgende, want aan de deze feiten hecht ik, net als jij, een groot belang:

“Het debuutalbum van Mathijn den Duijf is ‘live’ en geheel analoog opgenomen. Alles wat u hoort is echt gebeurd.”

Me dunkt dat ik alle relevante zaken nu wel voorbij heb laten komen en verder krijg ik de loftrompet toch niet uitgeschoven…

Groet van
Duijf, de uwe